Інклюзивна форма навчання для дітей у Білій Церкві
Від віри вчителя в можливості кожного учня,
від його наполегливості, терпіння,
уміння прийти на допомогу
залежать успіхи його учнів на шляху пізнання
В. Ф. Шаталов
Одним із найважливіших чинників прогресивного розвитку суспільства є гуманне, милосердне та дбайливе ставлення до дітей, які не можуть вести повноцінне життя внаслідок порушень фізичного та психічного розвитку.
У нашій державі відповідно до чинного законодавства для дітей з особливими потребами була чи не єдина можливість отримати освіту в загальноосвітній школі через організацію індивідуального навчання.
Інклюзивна форма навчання для дітей з особливими освітніми потребами стала альтернативою індивідуальному навчанню вдома й відкрила нові можливості для навчання. Для таких дітей у нашому місті створена ціла система освітніх послуг, яка дає можливість дітям не тільки отримати гідну освіту, а й активно брати участь у навчально-виховному процесі, відчути себе повноцінними членами шкільного колективу та суспільства в цілому. Необхідність відкриття таких класів у різних школах міста виникла з потреби організації інклюзивного навчання за місцем проживання дітей із особливими освітніми потребами.
Так, для дітей з особливими потребами у місті створено сприятливі умови для навчання, виховання й розвитку у загальноосвітніх навчальних закладах №5, 11, 15, 20, де впроваджується інклюзивне навчання.
За інклюзивною освітньою моделлю в місті залучено до навчання 77 дітей з різними особливостями психофізичного розвитку, які навчаються в 51 класі названих закладів.
В інклюзивних класах працюють 26 асистентів учителів, які допомагають учням опанувати навчальний матеріал, налагодити міжособистісні стосунки в учнівському колективі. Адміністрації навчальних закладів ретельно підходять до призначення асистента вчителя в класах з інклюзивним навчанням, враховуючи кваліфікаційний рівень педагога, знання особливостей дітей із психофізичними порушеннями, уміння вчителя модифікувати програму під різні потреби дітей, уміння брати до уваги порушення розвитку дитини. Саме тактовність педагогів, застосування ними активних форм навчання, чітке врахування індивідуальних освітніх потреб кожної дитини, заохочення дітей до навчання, встановлення партнерських стосунків із родинами школярів, залучення батьків до активної участі в педагогічному процесі сприяють досить помітному прогресу в навчанні дітей з особливими потребами. У супроводі розвитку цих дітей активну участь беруть практичний психолог, дефектолог, логопед, реабілітолог, соціальний педагог та інші вузькі спеціалісти. Завдяки зусиллям такої команди фахівців ми бачимо результати впровадження інклюзивного навчання: щасливі очі дітей, розвиток кожної дитини, здобутки в навчанні, радість батьків за своїх дітей.
Яскравим прикладом успішної діяльності педагогічного колективу із забезпечення науково-методичного супроводу навчально-виховного і корекційно-розвивального процесу для дітей з особливими потребами є БЗШ І-ІІІ ступенів № 20 та БЗШ І-ІІІ ступенів № 15. Ресурсний модельний центр інклюзивної освіти на базі цих навчальних закладів став експериментальним майданчиком для апробації інноваційних технологій і поширення практики інклюзивного навчання не тільки на інші школи нашого міста, але й на загальноосвітні заклади Київської області та України.
Так, у школі №20 діти мають змогу користуватися пандусом та ліфтом, що дає можливість без перешкод дістатися до навчальних кабінетів. Усі реабілітаційні та корекційні програми здійснюються медичними та педагогічними працівниками міського оздоровчого центру «Шанс». Вирішено питання транспортного забезпечення дітей з особливими потребами. Працюють кабінети психологічного розвантаження та фізичної реабілітації, де з дітьми проводять корекційні заняття.
З 2013 року школа №20 працює як обласний опорний заклад освіти з проблеми «Упровадження інклюзивного навчання в загальноосвітні навчальні заклади для дітей з особливими освітніми потребами». Для педагогічних працівників Київської області постійно проводяться науково-практичні семінари, конференції. На базі навчального закладу працює консультпункт для асистентів учителя, логопедів і психологів.
У школі №15 корекційно-розвивальна робота з учнями проводиться в сенсорній кімнаті, що дозволяє дітям розкрити всю повноту сприймання світу через взаємодію з реальними об’єктами. У сенсорній кімнаті організоване особливим чином навколишнє середовище, що складається з великої кількості стимуляторів, які впливають на органи зору, слуху, нюху, тактильні та вестибулярні аналізатори.
У вересні 2016 року на базі школи №15 для дітей із порушенням аутистичного спектру створено ресурсний клас. Це місце, де діти з аутизмом можуть навчатися, змінити вид діяльності, саме тут реалізується їхня індивідуальна програма розвитку. Однією з найдієвіших у супроводі дітей з особливими освітніми потребами є технологія кооперативного навчання. В її основі є цілеспрямована робота з групами учнів (від двох до п’яти), з-поміж яких і діти з особливими освітніми потребами.
Педагогічні працівники БЗШ №11 брали участь у науково-практичних заходах: Всеукраїнська конференція «Впровадження інклюзивної освіти для дітей та молоді з особливими освітніми потребами», науково-практичний семінар «Стан та напрямки розвитку та впровадження інклюзивної освіти в регіонах України», науково-практична конференція «Виконання Конвенції ООН «Про права інвалідів» та соціальна взаємодія з упровадження інклюзивної освіти», семінар «Освіта дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання». Ефективність навчально-виховного процесу досягається шляхом проведення для дітей з особливими освітніми потребами корекційно-розвиткових занять із психологом, логопедом.
У БЗШ №5 педагогами організовано дослідно-експериментальну роботу й інноваційну діяльність за напрямами: «Соціальна адаптація та інтеграція в суспільство дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку шляхом запровадження їх інклюзивного навчання», медико-педагогічний проект «Гармонія інтелекту та здоров’я», міжнародний проект «Розвиток інклюзивної освіти шляхом використання Індексу інклюзії в Україні» Всеукраїнського фонду «Крок за кроком». Для педагогів школи № 5 проведено семінари: «Розвиток інклюзивної освіти шляхом використання Індексу інклюзії», «Аргументи на користь інклюзії».
Навчальні заклади співпрацюють з Інститутом спеціальної педагогіки Національної академії педагогічних наук України (БЗШ №15), Інститутом корекційної педагогіки та психології НПУ ім. М.П.Драгоманова (БЗШ №11), Всеукраїнським фондом «Крок за Кроком» (БЗШ №5,15), Інститутом спеціальної педагогіки НАПН України, реабілітаційним центром «Шанс» (БЗШ №20).
Спеціальна школа №19 розвивається паралельно з інноваційними навчальними закладами, забезпечуючи право вибору варіативних моделей, здобуття освіти дітьми з особливими освітніми потребами. У спеціальній загальноосвітній школі №19 для дітей з вадами розумового розвитку навчається 101 учень. У школі працює кабінет «Компенсаторна реабілітація і соціальна адаптація», де лікарем закладу і педагогами апробовано і використовується 17 сучасних методик щодо реабілітації, адаптації та корекції. У спеціальній школі успішно працює клас для навчання дітей із синдромом Дауна. Також у цьому навчальному році відкрито клас для дітей з розладами аутистичного спектру.
З метою запровадження інклюзивної освіти в дошкільних навчальних закладах управлінням освіти і науки Білоцерківської міської ради сформовано дієвий алгоритм щодо забезпечення рівного доступу до дошкільної освіти дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю. Для дітей з особливими освітніми потребами в дошкільних закладах функціонують спеціальні групи компенсую чого типу для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку: з порушеннями мовлення, вадами зору, порушеннями опорно-рухового апарату, із затримкою психічного розвитку.
У серпні 2016 року за сприяння Білоцерківської міської ради у дошкільному навчальному закладі №32 «Перлинка» відкрито спеціальну та інклюзивну групи для 26 дітей особливими освітніми потребами, в тому числі для дітей із розладами аутистичного спектру.
Безумовно, у процесі роботи з учнями з особливими освітніми потребами виникають і певні труднощі. Зокрема, це недостатня психологічна готовність педагогічних колективів школи до навчання таких дітей; брак практичних навичок роботи в класах з інклюзивним навчанням, недостатня чисельність спеціально підготовлених фахівців, матеріально-технічна база навчальних закладів.
Управлінням освіти і науки Білоцерківської міської ради проведена велика організаційна робота для створення психологічно комфортних умов для впровадження інклюзивного навчання, забезпечення командної роботи вчителів, психолога, логопеда, асистента вчителя та батьків. Не зважаючи на певні труднощі в роботі, ми намагаємося працювати для дітей, створюючи умови для їх емоційного розвитку, комфортного навчання у школі, відчувати себе повноцінними учасниками шкільного життя.
Ю.Ф. Петрик, начальник управління освіти і науки
Білоцерківської міської ради