Відбулося публічне обговорення тарифу на послуги з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах міста
18 вересня у Білій Церкві відбулося публічне обговорення проєкту регуляторного акта – проєкту рішення виконавчого комітету «Про встановлення тарифу на послуги з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування».
Під час заходу профільний заступник міського голови Олександр Поляруш поінформував, що проєкт регуляторного акта розроблений у зв’язку із значним зростанням вартості матеріальних ресурсів, паливно-мастильних матеріалів у період воєнного стану в Україні та необхідністю регулювання діючих з 28 травня 2022 року тарифів. Крім того, зріс й розмір мінімальної заробітної плати. Відтак, приведення у відповідність розміру цього тарифу до економічно обґрунтованих витрат має і надалі забезпечити безперебійні, доступні, якісні і безпечні перевезення пасажирів громадським транспортом на території Білоцерківської МТГ.
Розробником даного проєкту регуляторного акта є відділ транспорту та зв’язку Білоцерківської міської ради, враховуючи відповідні листи, що надійшли від ТОВ «Трансіті», ТОВ «Епітранс» та ТОВ «Білоцерківський автобусний парк». Сам проєкт та аналіз його регуляторного впливу було оприлюднено на офіційному сайті БМР. Протягом одного місяця з дня оприлюднення проєкту регуляторного акта та аналізу регуляторного впливу приймалися пропозиції та зауваження.
Олександр Поляруш зазначив, що громадський транспорт – це галузь, яка стосується всіх мешканців нашої територіальної громади. Пригадав історію розвитку транспортної сфери, коли на міських маршрутах працювало близько 600 незручних автобусів, які були перероблені з вантажних на пасажирські та діяли незручні для жителів графіки. На сьогодні автобусні маршрути обслуговуються підприємствами, які мають відповідну ліцензію, з базою технічного обслуговування, офіційно працевлаштованими персоналом. На виконання умов Конкурсу та завдяки здоровій конкуренції між перевізниками було замінено рухомий склад на комфортабельні автобуси марок: VDL, MAN, MERCEDES, VOLVO, АТАМАN.
Також заступник міського голови зауважив, що міською радою для комунального підприємства було придбано 15 автобусів європейського стандарту. Вони відповідають екологічному стандарту ЄВРО-5, низькопідлогові, пристосовані для людей з обмеженими фізичними можливостями, обладнані GPS-трекерами. Наразі робота щодо подальшої заміни рухомого складу продовжується.
Разом з тим Олександр Олексійович відмітив, що місцеві перевізниками здійснюють перевезення пільгових категорій не отримуючи компенсації з державного бюджету. Також вони додатково (за домовленістю) перевозять безкоштовно учнів 1- 4 класів, а за 50% від вартості проїзду - учнів 5-11 класів. Крім того, у громаді зросла кількість пільговиків за рахунок внутрішньо переміщених осіб, а платоспроможність мешканців знизилась.
«Ми цінуємо роботу перевізників, особливо за безперебійну роботу в умовах військового стану та за надання автобусів для евакуації, для поїздок на схід. Ще з грудня 2022 року перевізники подавали листи та розрахунки щодо перегляду тарифу і для цього були всі підстави, але в період повномаштабного вторгнення та враховуючи те, що доходи населення не зростали, міська влада знайшла порозуміння з перевізниками та тариф залишався незмінній. На сьогодні постало питання невідповідності діючого тарифу собівартості перевезень, так як ціна палива значно зросла. Ми проаналізували ситуацію, яка склалася та зробили моніторинг по містах України. Більшість міст вже прийняли рішення про підвищення тарифу. Розуміємо, що перевізники несуть великі затрати, на заміну автобусів, на їх обслуговування та перевезення пільгових категорій. Ситуацію ускладнює проблема відсутності (у зв’язку з мобілізацією) кваліфікованих водіїв. Але разом з тим ми бачимо розрахунки, які подали підприємства розуміємо, що вони нереальні для нашого населення, тому зараз наше головне завдання, знайти баланс і врахувати інтереси всіх 3-х сторін: влади, перевізників, пасажирів. Тому ми зібралися тут щоб обговорити всі можливі варіанти вирішення даного питання», - зазначив Олександр Поляруш.
Під час заходу перед присутніми виступили представники всіх перевізників міста, які проаналізували причини, які привели до необхідності зміни тарифу на перевезення та наголосили, що всі розрахунки проводили спеціалізовані установи, враховуючи фактичні витрати підприємств на витратні матеріали та обслуговування рухомого складу та задля коректного дотримання інвестиційних зобов’язань тощо.
Так, керівниками перевізників були подані такі розрахунки (виконані відповідно до Методики розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 17 листопада 2009 року №1175):
-ТОВ «ТРАНССІТІ» - надав висновок обґрунтування планово-розрахункового тарифу, виконаний науковцями Національного транспортного університету (м.Київ) – на суму 26,91 грн;
-ТОВ «Білоцерківський автобусний парк» - надав висновок обґрунтування планово-розрахункового тарифу, виконаний Незалежним аудитором (ТОВ «Аудит-Конус») Пилипенко Валентином Володимировичем, ТОВ «Мій радник» Кононенко Валентиною Олексіївною – на суму 19,84 грн;
-ТОВ «ЕПІТРАНС» - надав Висновок обґрунтування планово-розрахункового тарифу, виконаний науковцями Національного транспортного університету (м.Київ) – на суму 20,47 грн.
Аналізуючи подані суми Олександр Поляруш наголосив, що такі тарифи на сьогодні є не реальними, адже громадяни не зможуть за них сплачувати.
Заступник міського голови запропонував обговорити такі можливі варіанти щодо встановлення нового тарифу:
І варіант – підвищення тарифу для всіх форм власності (однаковий);
ІІ варіант – встановити тариф для приватних перевізників, а для комунального транспорту встановити менший тариф;
ІІІ варіант – встановити однаковий тариф для всіх та передбачити компенсацію за пільгові перевезення з місцевого бюджету шляхом встановлення валідаторів та запровадження електронного квитка.
Присутні на заході обговорили ці пропозиції, зауважили, що вони мають право на життя у подальшому та наголосили, що запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в громадському транспорті є вкрай необхідною. Ця система дасть можливість:
-вести облік пасажирів, у тому числі пільгових категорій та компенсувати збитки перевізникам, що усуне конфліктні ситуації між водіями і пасажирами;
-встановити вартість проїзду в залежності від виду оплати та кількості поїздок.
Увага була акцентована і на необхідності дотримання підприємствами-перевізниками інвестиційних зобов’язань, більш ширшому доведенні інформації про намір підняття тарифу до населення, залучення активної громадськості до обговорення цього питання та знаходженні компромісного рішення, яке б враховувало інтереси як пасажирів (особливо незахищених категорій населення), так і перевізників.
Як підсумок, присутні прийшли висновку, що наразі, враховуючи всі реалії часу, компромісним рішенням буде винести на розгляд виконавчому комітету проєкт рішення «Про тариф на послуги з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування», який передбачає встановлення тарифу на послуги з перевезення - 15 грн.
У заході також взяли участь депутати міської ради, члени виконавчого комітету міської ради, представники громадськості, журналісти місцевих ЗМІ.