Щодо запровадження Е-лікарняних
З початку року проведено 174 перевірки закладів охорони здоров’я
З початку року фахівці управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області провели 42 планові та 132 позапланові перевірки закладів охорони здоров’я з питань обґрунтованості видачі/продовження листків непрацездатності застрахованим особам. Під час перевірок проаналізовано 3526 листків непрацездатності, а також 2317 листків непрацездатності під час перевірок страхувальників.
Всього встановлено 586 листків непрацездатності, виданих з порушенням Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, в тому числі 48 необґрунтовано виданих листків непрацездатності загальним терміном 555 календарних днів та 80 необґрунтовано продовжених листків непрацездатності загальним терміном 467 календарних днів. Також виявлено 386 листків непрацездатності, виданих з порушенням Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності.
До закладів охорони здоров’я Київської області за необґрунтовано виданими/продовженими листкам непрацездатності підготовлено та надіслано 40 претензій на загальну суму понад 71 тис. гривень для відшкодування коштів за нанесені збитки бюджету Фонду соціального страхування України. Всього Фонду за результатами перевірок обґрунтованості видачі листків непрацездатності за зазначений період відшкодовано 60396,28 грн. Також попереджена виплата по 15 необґрунтовано виданих/продовжених листках непрацездатності загальним терміном 169 календарних днів на суму 43029,61 гривень.
Е-лікарняні стають підставою для нарахування допомоги через 7 днів після дати свого закриття
Як інформує прес служба виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України, з першого жовтня Україна повністю перейшла на електронні лікарняні. Після завершення перехідного періоду до правил створення медичних висновків і роботи з е-лікарняними було внесено ряд змін – їх напрацювали, аналізуючи зворотній зв’язок від усіх учасників процесу, наявні пропозиції, зауваження і кейси. Це дозволило оптимізувати кожну з ланок і мінімізувати можливі помилки.
Про нові норми і актуальні рекомендації по роботі з електронними лікарняними під час онлайн-семінару Федерації аудиторів, бухгалтерів і фінансистів АПК України розповіла Анна Харченко, заступниця начальника управління страхових виплат і матеріального забезпечення, начальниця відділу матеріального забезпечення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України.
Щодо функціонування паперових лікарняних
«З першого жовтня відбувся повний перехід на медичні висновки про тимчасову непрацездатність. Це означає, що відтепер пацієнтам за новими страховими випадками будуть формуватись виключно електронні лікарняні. Зокрема, відтепер в разі вагітності та пологів, а також для пацієнтів з діагнозами чутливих нозологій (таких як ВІЛ/СНІД і розлади психіки) також створюються е-лікарняні (у перехідний період з цих причин непрацездатності видавали паперовий листок). Водночас, ми прогнозуємо, що в окремих випадках паперові лікарняні будуть зустрічатись роботодавцям ще близько двох років. Це пов’язано з довготривалими хворобами, щодо яких раніше було видано первинні паперові лікарняні, і періодом в 12 місяців, упродовж якого застрахована особа має право передати свій лікарняний роботодавцю для призначення матеріального забезпечення», – говорить Анна Харченко.
Існують лише чотири виключення, у разі яких пацієнту видадуть паперовий лікарняний:
● це продовження лікарняних, які було видано на папері до 01.10.2021;
● технічні помилки, які призвели до неможливості формування е-лікарняного, та які не було усунуто упродовж 5 днів;
● помилки при створенні медичного висновку та спливу строку (7 днів), протягом якого лікар мав можливість внести зміни;
● а також у разі всиновлення новонародженої дитини.
Нагадаємо, що за паперовими і е-лікарняними мають бути подані дві окремі заяви-розрахунки.
Щодо дати, коли е-лікарняний стає підставою для призначення допомоги
«При створенні медичного висновку, на підставі якого формується електронний лікарняний, можуть бути допущені помилки, технічні неточності, вказана недостовірна інформація. У такому випадку лікар упродовж 7 днів з дня формування може внести до нього зміни – для цього створюється окремий коректний медичний висновок, за яким створюється новий е-лікарняний. А електронний лікарняний, який сформувався за першим, помилковим медичним висновком, змінить свій статус на «помилково сформований», – пояснює Анна Харченка.
З цією нормою пов’язана дата, з якої електронний лікарняний може бути використаний роботодавцем для призначення матеріального забезпечення – з 01 жовтня е-лікарняний вважається виданим та є готовим до сплати через повні 7 днів після дати свого закриття.
Наприклад, е-лікарняний, створений 01 жовтня строком на 10 днів, має дату закриття 10.10.2021 та буде вважатись виданим (стане готовим до сплати) з 18.10.2021.
Зверніть увагу, що в особистих кабінетах на вебпорталі Пенсійного фонду е-лікарняний може мати статус «готовий до сплати» вже на наступний день після дати закриття, однак брати його до роботи і починати процедуру призначення матеріального забезпечення варто лише на восьмий день.
Щодо зростання кількості лікарняних
«Якщо раніше лікар видавав листок непрацездатності після одужання пацієнта, під час чого могло пройти декілька візитів на огляд, то тепер часто кожен візит застрахованої особи до лікаря завершується формуванням медичного висновку і створенням електронного лікарняного. Це зручно для пацієнта, адже кожен лікарняний передбачає окреме нарахування матеріального забезпечення, і працівник може отримувати допомогу по тимчасовій непрацездатності швидше, декількома окремими шматочками. Водночас це створює додаткове навантаження на страхувальників, які замість одного лікарняного, наприклад, на 10 днів, мають розглянути і розрахувати два е-лікарняних, кожен по 5 днів», – зазначає Анна Харченко.
Щодо номеру електронного лікарняного
«До унікального номеру е-лікарняного для зручності страхувальників було додано номер страхового випадку – це дає можливість легко зрозуміти, є лікарняний первинним чи продовженням», – говорить Анна Харченко.
Тепер номер електронного лікарняного генерується у форматі ХХХХХХ-ХХХХХХХХХХ-Х (де ХХХХХХ – номер випадку непрацездатності, ХХХХХХХХХХ – порядковий номер листка непрацездатності, Х – номер версії).
Щодо перекриття періодів непрацездатності в різних е-лікарняних однієї особи
«Бувають випадки, коли, наприклад, під час загальної хвороби працівника занедужує його дитина і створюється ще один лікарняний, уже по догляду за хворою дитиною. Для таких випадків ми розробили «правила скорочення» – вони будуть враховуватись автоматично і за відсутності збоїв роботодавець взагалі не бачитиме ті лікарняні, які було «скорочено» через перекриття строків непрацездатності. «Скорочені» лікарняні отримують статус «недійсний», – зазначила Анна Харченко.
Правила скорочення періодів тимчасової непрацездатності у лікарняних визначено у Додатку до Порядку видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності.
Вони враховують вичерпний перелік випадків накладання одна на одну різних причин непрацездатності та їх пріоритету: наприклад, лікарняний по ізоляції від COVID-19 переривається в разі створення е-лікарняного по вагітності та пологах, загальній хворобі, необхідності догляду за хворими рідними тощо, а електронний лікарняний по вагітності та пологах скорочує будь-який з лікарняних, у той час як сам не може бути скорочений жодною іншою причиною непрацездатності.
Перехід на е-лікарняні окреслив потребу доопрацювання нормативної бази
З 1 жовтня поточного року стартував повноцінний запуск е-лікарняних, однак робота з е-лікарняними на період дії перехідної моделі окреслила потребу доопрацювання нормативної бази. З огляду на практичний досвід та майже мільйон уже сформованих електронних медичних висновків, Міністерство охорони здоров’я затвердило Зміни до нормативно-правових актів (наказ від 28.09.2021 №2086, далі — Наказ №2086). Цей наказ діє з дня його офіційного опублікування, тобто з 1 жовтня 2021 року.
Наказ вносить наступні зміни:
- до Порядку ведення Реєстру медичних записів, записів про направлення та рецептів в електронній системі охорони здоров’я, затвердженого наказом МОЗ від 28.02.2020 № 587;
-до наказу МОЗ «Деякі питання формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність та проведення їхньої перевірки» від 01.06.2021 №1066;
-до Порядку формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я, затвердженому Наказом №1066;
-до Інструкції по роботі з медичними висновками про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я та листками непрацездатності на період дії перехідної моделі, затвердженій Наказом №1066;
-до Порядку видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності, затвердженому наказом МОЗ від 17.06.2021 №1234.
Цим наказом МОЗ доручає забезпечити до 1 лютого 2022 року функціональні можливості електронної системи охорони здоров'я щодо інструментів контролю та простежуваності при внесенні змін до медичних висновків про тимчасову непрацездатність.
Варто зважати на декілька важливих новацій Наказу №2086:
1. При формуванні листка непрацездатності враховують інформацію про основне місце роботи застрахованої особи, визначене за даними повідомлення про прийняття працівника на роботу. Сформований листок непрацездатності надсилають страхувальникам, з якими застрахована особа перебуває у трудових відносинах (за основним місцем роботи та за сумісництвом) через кабінет страхувальника на вебпорталі електронних послуг ПФУ.
2. Листок непрацездатності може мати такі статуси:
- закритий;
- готовий до сплати (виданий);
- помилково сформований;
- недійсний;
- оплачений.
3. Листок непрацездатності вважається виданим через сім днів після дати його закриття.
4. На підставі даних медичних висновків, які складають один випадок тимчасової непрацездатності, формують листки непрацездатності в порядку черговості створення медичних висновків, кожен наступний із яких створюють як продовження першого та складають один страховий випадок.
Унікальний номер листка непрацездатності має таку структуру:
- номер випадку непрацездатності;
- порядковий номер листка непрацездатності;
- номер версії (позначається цифрою "1" при створенні нового листка та при створенні листка як продовження). Номер збільшується ("2", "3" та далі за порядком) при внесенні кожної наступної зміни до листка непрацездатності на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність.
5. Паперові листки непрацездатності можуть видавати до 1 лютого 2022 року, але для окремих випадків:
- продовження та закриття листків непрацездатності, які видавали до 1 жовтня 2021 року;
- спливу строку, уподовж якого лікуючий лікар може внести зміни до медичного висновку;
- виникнення технічних проблем (помилок) при передачі даних між Е-реєстром е-лікарняних та Реєстром е-медичних висновків.
У бланку листка непрацездатності, який видадуть у таких випадках, як продовження електронного листка непрацездатності, зазначать номер листка непрацездатності, який продовжують.
6. При виявленні технічної неточності або недостовірної інформації у медичному висновку, зміни до такого медичного висновку вносять не пізніше сьомого дня з дати його формування.
7. Період тимчасової непрацездатності у листку непрацездатності може бути скорочено на підставі надходження даних з електронної системи охорони здоров'я про:
1) медичний висновок в межах випадку тимчасової непрацездатності;
2) медичний висновок про початок нового випадку тимчасової непрацездатності в межах однієї категорії медичних висновків;
3) медичний висновок за іншою категорією, відповідно до Правил скорочення періодів тимчасової непрацездатності у листках непрацездатності.
ФОНД СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ УКРАЇНИ
УПРАВЛІННЯ ВИКОНАВЧОЇ ДИРЕКЦІЇ ФОНДУ
У КИЇВСЬКІЙ ОБЛАСТІ