Відкрита зустріч, на якій йшлося про все, що стосується пасажирських перевезень в Білій Церкві
На початку року рішеннями виконавчого комітету міської ради було ухвалено рішення про підняття тарифів на проїзд громадським транспортом. Хоча попередньо й було проведено ряд нарад та зустрічей, де аргументувалися причини потреби перегляду рівня тарифів на пасажирські перевезення та обговорювалося виконання перевізниками зобов’язань по наданню якісних послуг, інвестиційних зобов’язань щодо оновлення рухомого складу, це питання викликало у жителів Білої Церкви хвилювання. Активісти висловили думку, що тариф, який було затверджено, є економічно необґрунтованим, тому є необхідність відтермінування набрання чинності даних рішень.
Міською владою було підтримано ініціативу громади та прийняті рішення щодо зупинення дії рішення виконавчого комітету Білоцерківської міської ради від 15 січня 2019 року № 10 «Про тариф на послуги з перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування» та про зупинення дії рішення виконавчого комітету Білоцерківської міської ради від 15 січня 2019 року № 11 «Про тариф на проїзд у міському електричному транспорті».
Виконавчий комітет прийняв рішення 15 січня ц.р. на підставі розрахунків, що проводилися згідно із затвердженою методикою. Проте, якщо є необхідність перерахунку та експертизи, міська влада повністю підтримує ініціативу.
Отож, Громадською радою при виконавчому комітеті Білоцерківської міської було розпочато роботу по проведенню громадської експертизи вищезазначених рішень.
Аби з’ясувати, яка ситуація наразі з громадським перевезенням, у Білій Церкві за дорученням міського голови Геннадія Дикого було організовано відкриту зустріч на тему: «Все про пасажирські перевезення в місті Біла Церква».
Зустріч відбулася 21 лютого у великому залі виконкому міської ради, на неї були запрошені керівники автотранспортних підприємств, депутати, члени виконавчого комітету Білоцерківської міської ради, представники Громадської ради при виконавчому комітеті Білоцерківської міської ради, представники громадських організацій, ЗМІ та всі зацікавлені білоцерківці.
Розпочинаючи зустріч, заступник міського голови Олександр Поляруш наголосив, що мета зібрання – започаткувати новий формат спілкування, коли люди можуть зустрітися з перевізниками, особисто поставити їм запитання, почути відповіді, надати свої пропозиції, бути присутніми при розгляді скарг тощо. І якщо громада буде зацікавлена в таких зустрічах, міська влада плануватиме їх проведення і в інших сферах.
Тож під час заходу було обговорено низку питань, а саме: шляхи розвитку комунального транспорту; організація роботи транспортних підприємств, які працюють на міських маршрутах; розгляд скарг громадян щодо якості пасажирських перевезень; проведення громадської експертизи та ін.
Слово мав народний депутат України Хвича Мепарішвілі, який у своєму виступі зупинився на відносинах між владою, перевізниками та громадою, зокрема у питанні підняття тарифів на проїзд у громадському транспорті. Наголосив, що аби зрозуміти цю ситуацію, потрібно детально розглянути питання з різних сторін – як пасажирів, так і перевізників. І тільки шляхом компромісу, знайшовши спільну мову, сторони зможуть вирішити дане питання.
Доповідаючи про перспективи розвитку комунального транспорту, Олександр Поляруш наголосив, що у 2018 році була затверджена нова програма розвитку автомобільного транспорту, і відділом транспорту та зв’язку Білоцерківської міської ради було вивчено умови більше 15 лізингових компаній, як українських так і іноземних, для визначення подальшої співпраці. Сьомого лютого ц.р. на сесії Білоцерківської міської ради було виділено 5 мільйонів гривень для придбання нового сучасного тролейбуса.
Начальник відділу транспорту та зв’язку міської ради Олена Шевченко зазначила, що ще в 2017 році автобуси марки «Богдан» і «Атаман» обслуговували тільки пасажирські маршрути загального користування №14 та 22. Нині такі автобуси обслуговують й інші маршрути, і близько 70% рухомого складу підприємств-перевізників відповідають вимогам міських перевезень. На 97% рухомий склад забезпечений GPS-навігаторами, на 69% - обладнаний засобами візуального та звукового оголошення зупинок; на 84% - облаштовані відеореєстраторами зовнішнього та внутрішнього спостереження. Також найближчим часом від перевізників буде вимагатися забезпечення форменим одягом водіїв.
Особлива увага приділяється виконанню інвестиційних зобов’язань перевізниками. У 2018 році ТОВ «Транссіті» виконало свої інвестиційні зобов’язання і закупило 8 нових автобусів марки «Атаман», які нині обслуговують міські маршрути загального користування; ПАТ «Білоцерківський автобусний парк» придбало три нові автобуси марки «Рута»; ТОВ «Епітранс» було придбано автобус марки «Атаман», ПП «КАН» поставило на лінії шість автобусів марки «Богдан». У 2018 році було встановлено 26 нових зупинок громадського транспорту нового типу, які мають скляний корпус та інформацію про графік руху громадського транспорту тощо. Усі ці зміни позитивно вплинули на якість обслуговування пасажирів.
Про організацію роботи підприємств, які працюють на міських маршрутах, розповіли керівники підприємств-перевізників.
Так, начальник комунального підприємства БМР «Тролейбусне управління» Володимир Вахній наголосив, що підприємство докладає максимум зусиль задля утримання застарілого рухомого складу (деяким тролейбусам понад 30 років) в належному стані, дбає, аби на лінії щодня працювало 17-18 одиниць рухомого складу із 24 наявних. Зауважив, що окрім ремонту тролейбусів нагальним є питання капітального ремонту контактної мережі, підстанцій, обладнання, приміщення підприємства тощо. На запитання щодо програми розвитку комунального підприємства та залучення коштів на виконання визначених завдань він зауважив, що підприємством на поточний, 2019 рік подано розрахунки, які необхідні для аварійного відновлення контактної мережі, що сумарно становлять 2,8 млн грн, також 10 млн грн для придбання двох тролейбусів. А на 2020-й рік розглядається можливість придбання ще трьох тролейбусів та виділення ще 5 млн гривень для ремонту підстанцій та контактних мереж.
Директор ПАТ «Білоцерківський автобусний парк» Андрій Старинко зупинився на питаннях якості рухомого складу підприємства. Зокрема відмітив, що автобуси марки «Неоплан», які обслуговували маршрут №19 з низькою підлогою, не є економічно вигідними, тому були замінені на автобуси марки «Рута». Вони відповідають встановленим вимогам, пристосовані для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями тощо. Також наголосив, що підприємство намагається максимально виконувати інвестиційні зобов’язання, проте громада має усвідомити, що чинні тарифи не відповідають сьогоднішнім реаліям, і аби й надалі задовольняти потреби пасажирів, тарифи на перевезення необхідно переглянути.
Засновник ТОВ «Транссіті» Юрій Нестерчук також акцентував увагу на питанні інвестиційних зобов’язань, яких підприємство-перевізник має дотримуватися відповідно до умов конкурсу. Зокрема це забезпечення наявності автобусів стандарту «Євро-5» для перевезення пасажирів, організація належних умов праці та відпочинку для працівників підприємства і т.д. І для того, аби підприємство і надалі мало змогу забезпечувати якісне обслуговування низки міських маршрутів, необхідно переглянути чинні тарифи, провести їх об’єктивну перевірку.
Заступник міського голови Анатолій Кравець під час зустрічі наголосив, що відповідно до чинного законодавства, будь-який тариф за будь-яку послугу має бути економічно обґрунтованим. І якщо тариф на пасажирські перевезення, наприклад, становитиме або перевищуватиме 7 грн, він має бути встановлений на цьому обґрунтованому рівні.
Представник ПП «КАН» Микола Котушенко зупинився на питанні впровадження в автобусах системи валідації. Він наголосив, що логічно, що витрати на придбання, встановлення та обслуговування валідаторів має увійти до вартості тарифу за проїзд, а населення міста навряд чи буде згодне нести додаткове фінансове навантаження. Крім того, така система має бути єдиною для всіх маршрутів, аби білоцерківці універсальною карткою могли розраховуватися за проїзд. Тому це питання потребує глибокого обговорення, узгодження та знаходження фінансових ресурсів.
Щодо питання порядку денного по проведенню громадської експертизи, Олександр Поляруш зазначив, що на запити Громадської ради при виконавчому комітеті надано весь перелік документів, які було зазначено, і наразі відбувається процедура проведення даної експертизи.
Про хід експертизи доповіла присутнім член Громадської ради при виконавчому комітеті Вікторія Рудешко, яка поінформувала про склад фахівців, що залучені до обробки отриманих документів, та зауважила, що дотримання правових аспектів щодо даного питання вже проаналізовано. Аби проаналізувати обґрунтованість тарифу, необхідно мати як витратну частину, так і доходну. Щоб об’єктивно оцінити ці дані, потрібно вивчити пасажиропотік по всіх маршрутах громадського транспорту. Тому робочою групою, яка здійснює громадську експертизу, залучено активістів, які зараз досліджують дану тему. Ними буде по кожному маршруту, протягом повного робочого дня транспортної одиниці, пораховано пасажиропотік у два робочих та два вихідних дня й виведено середню кількість пасажирів.
У ході зустрічі було розглянуто й ряд звернень громадян, які надійшли до відділу транспорту та зв’язку щодо якості пасажирських перевезень. На відкриту зустріч прийшли громадяни, які звернулися зі своїми скаргами безпосередньо до керівників автотранспортних підприємств та отримали від них відповіді. Так, серед піднятих питань були питання щодо пільгових перевезень, перевезень дітей з багатодітних сімей та ін.
Присутні на заході також обговорили питання оновлення рухомого складу КП «Тролейбусне управління», а саме придбання в лізинг тролейбусів; встановлення валідаторів у салонах автобусів, які б сприяли обліку пасажиропотоку; якості надання послуг з громадських перевезень; дотримання графіків руху, кількісного складу на маршрутах; розгляд можливості залучення перевізників з інших міст, які зможуть надати якісну послугу без підвищення тарифу та ін.
Олександр Поляруш зауважив, що на сьогодні в місті ситуація з пасажирськими перевезеннями змінилась не в кращий бік. У зв’язку з тим, що тариф в 5 грн не перекриває витрати, наряді міських автобусних маршрутах уже не працюють низькопідлогові автобуси «Неоплан» та«Атаман».ТОВ «ТРАНССІТІ» повідомило, що при умові перегляду тарифу на перевезення пасажирів, у квітні 2019 року підприємство планує виконати інвестиційні зобов’язання на 2019 р. й закупити 11 нових автобусів «Атаман» та 8 од. «Атаман» буде повернуто на а/м №14 та а/м №22. У разі, якщо тариф залишиться на рівні 5 грн, підприємство зазначає, що буде вимушене направити дані автобуси на маршрути м. Київ. Заступник міського голови звернувся до керівника ТОВ «ТРАНССІТІ» та всіх присутніх керівників підприємств-перевізників, наголосивши, що вони свідомо йшли на конкурс, запевняли, що виконають всі вимоги угод та договорів, тож мають робити те, що обіцяли.
Підбиваючи підсумки зустрічі, заступник міського голови Олександр Поляруш зазначив: «Сподіваюся, що такі зустрічі стануть систематичними, і ми запрошуємо брати у них участь і перевізників, і громадськість. Спільно обговорюючи проблемні питання та надаючи пропозиції, ми зможемо приймати виважені рішення, які, насамперед, нестимуть позитив для жителів Білої Церкви, адже вони матимуть безпечні та якісні послуги з перевезення. Також хочеться, щоб ті, хто бере на себе громадську ініціативу, були відповідальними і виконували взяті на себе зобов’язання в рамках проведення громадської експертизи».
Крім того, заступник міського голови запросив всіх небайдужих взяти участь у виїзній нараді на ПАТ «Білоцерківський автобусний парк» 22 лютого 2019 р. та безпосередньо на підприємстві ознайомитися з його роботою, а також подякував всім, хто взяв участь у відкритій зустрічі й запросив до подальшої плідної співпраці на благо міста.
У нараді взяли участь: секретар Білоцерківської міської ради Вадим Кошель, депутати Білоцерківської міської ради Володимир Бабенко, Андрій Король, Микола Дашкевич, заступник міського голови Валерій Гнатюк, голова Громадської ради при виконавчому комітеті Білоцерківської міської ради Оксана Сахарова та члени цієї ради, представники громадськості, журналісти місцевих ЗМІ.