Працювати для розбудови держави
Ярослав Кашуба
Начальник Державної фінансової інспекції в Київській області
заслужений економіст України, кандидат економічний наук
Ярославе Миколайовичу, наскільки мені відомо Ви не так давно призначені на посаду начальника Держфінінспекції в Київській області. Які завдання Ви перед собою ставили, приступаючи до виконання даних обов’язків?
Так, дійсно я працюю на даній посаді з 17 червня поточного року, тобто вже можу підсумувати здобутки своєї роботи за символічних „100 днів”. Враховуючи мій досвід роботи в органах державної виконавчої влади та науковій сфері у мене було бажання застосувати свої знання та управлінський досвід на даній посаді. Мені завжди було цікаво здобувати нові знання та професійні навички. Я вважаю, що людина, яка постійно займається своєю самоосвітою та працює у різних сферах розширює свій кругозір та загальний інтелект.
Я намагався поглянути на організацію державного фінансового контролю в області свіжим поглядом, визначити найнагальніші проблеми в роботі та вжити заходів щодо їх розв’язання та покращення загальної результативності роботи.
Хочу відмітити, що останнім часом суттєво обмежено здійснення державного фінансового контролю у зв’язку з прийняттям Закону України „Про внесення змін до Закону України „Про Державний бюджет України на 2014 рік” від 31.07.2014 №1622-VII, відповідно до ст.31 якого контролюючим органам заборонено проведення протягом серпня-грудня 2014 року ревізій підприємств, установ і організацій, за виключенням тих, які включені до плану роботи з дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб’єкта господарювання, або за зверненням правоохоронних органів на підставі рішень судів. Суттєво зменшено також фінансування на утримання Держфінінспекції в Київській області. Але ми відносимось до цього з порозумінням, враховуючи військову агресію північно-східного сусіда та складну фінансово-економічну ситуацію, яка склалася в державі, та будуватимемо свою роботу відповідно до доручень Уряду.
Розкажіть, будь-ласка, які основні результати роботи Держфінінспекції у поточному році? Які ревізії були найбільш резонансними?
Протягом дев’яти місяців поточного року структурними підрозділами Держфінінспекції в Київській області проведено 254 ревізії фінансово - господарської діяльності підприємств, установ та організацій, якими виявлено фінансових порушень, що призвели до втрат в сумі близько 65,0 млн грн., в тому числі з бюджетними коштами на суму 34,0 млн грнивень.
Важливим аспектом діяльності фахівців Держфінінспекції є забезпечення відшкодування фінансово-матеріальних втрат держави. Оскільки наповнення бюджетів в нинішній кризовій фінансовій ситуації відповідними надходженнями є запорукою виплат заробітної плати працівникам бюджетної сфери, пенсій стипендій та виконання соціальних програм та зобов’язань держави перед незахищеними верствами населення.
Загалом протягом звітного періоду забезпечено усунення 39,2 млн грн. втрат.
Зокрема до бюджетів, бюджетних установ, організацій і підприємств надійшло майже 21 млн грн. завдяки заходам, що їх вжили державні фінансові інспектори.
Забезпечено відшкодування і поновлення незаконних, нецільових витрат та недостач ресурсів на загальну суму понад 18 млн гривень.
Серед резонансних ревізій можна відмітити ревізію Державного спеціалізованого підприємства „Чорнобильська атомна електростанція”, яку проведено за зверненням народного депутата України Оробець Л.Ю.
За результатами ревізії встановлено фінансових порушень на загальну суму 9,3 млн гривень.
Основним порушенням, виявленим в ході ревізії, є не підтвердження проведеною зустрічною звіркою в Державному спеціалізованому підприємстві „Централізоване підприємство з поводження з радіоактивними відходами” витрат, які включені в калькуляцію виконаних робіт на захоронення некондиціонованих низько та середньо активних твердих радіоактивних відходів, які ДСП ЧАЕС оплатило за рахунок бюджетних коштів в повному обсязі, чим порушено вимоги Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» та статті 224, 225 Господарського кодексу України. Дане порушення призвело до матеріальної шкоди (збитків) ДСП "ЧАЕС" на суму 4,5 млн гривень.
Крім того, встановлено, що в калькуляції до договорів із приймання та захоронення твердих радіоактивних відходів ДСП „Централізоване підприємство з поводження з радіоактивними відходами” включалися витрати на оплату праці працівників апарату управління та задіяних при виконанні робіт з прийняття та захоронення, а також адміністративні витрати, при тому, що дані витрати покривалися цільовим фінансуванням з Державного фонду поводження з радіоактивними відходами, чим порушено вимоги Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 28.02.2002 року № 228, що призвело до нанесення матеріальної шкоди (збитків) державному бюджету.
Таким чином, ДСП ЧАЕС зайво сплачено бюджетних коштів на загальну суму 1,7 млн гривень.
Матеріали ревізії передано Головному управлінню СБУ у м. Києві та Київській області та поінформовано Прокуратуру Київської області для розгляду та прийняття рішення щодо притягнення до відповідальності винних осіб.
Значні втрати встановлені також за результатами планової ревізії виконання сільського бюджету та фінансово-господарської діяльності Щасливської сільської ради Бориспільського району.
Статтею 40 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» передбачено, що замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту. Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури. Кошти пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту сплачуються в повному обсязі до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію єдиним платежем або частинами за графіком, що визначається договором.
Водночас трапляються випадки, коли недобросовісні замовники не сплачують кошти пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, але об’єкти будівництва все одно приймаються в експлуатацію. Це порушує законні інтереси територіальної громади, на користь якої має бути сплачено кошти пайової участі.
Внаслідок несвоєчасної сплати Забудовниками коштів для пайової участі у розвитку інфраструктури населених пунктів сіл Проліски та Щасливе, спеціальним фондом сільського бюджету недоотримано доходів на загальну суму 2,2 млн гривень.
Завдяки вжитим фінансовими інспекторами заходам під час ревізії до сільського бюджету надійшли кошти пайової участі на загальну суму 2,2 млн гривень.
Матеріали зазначеної ревізії передано до Бориспільської міжрайонної прокуратури.
Одним з головних напрямків роботи Інспекції є забезпечення належної взаємодії з правоохоронними органами щодо проведення контрольних заходів за їх зверненнями (чи виділення працівників Інспекції у якості спеціалістів для участі у перевірках, що проводяться згаданими органами), повної, своєчасної та дієвої реалізації матеріалів ревізій, переданих для розгляду відповідним правоохоронним органам.
Зважаючи на специфіку здійснення досудових розслідувань, предметом дослідження у яких є дії осіб у сфері фінансово-господарських відносин, саме акти ревізій чи довідки спеціалістів можуть бути визнані як необхідний доказ вчинення порушення посадовими особами.
Так, протягом дев’яти місяців 2014 року на адресу Інспекції та її підрозділів надійшло 391 звернення правоохоронних органів, з яких 53 - про проведення контрольних заходів та 198 звернень щодо виділення спеціалістів для участі у перевірках, які проводяться правоохоронними органами.
Держфінінспекція в Київській області передала до правоохоронних органів для належного реагування на факти порушень 97 ревізійних матеріалів.
За результатами розгляду матеріалів контрольних заходів та участі працівників як залучених спеціалістів у перевірках, що їх проводили правоохоронні органи, розпочато 59 досудових розслідувань та складено 2 протоколи про вчинення адміністративних корупційних правопорушень.
Чи здійснюється контроль Держфінінспекцією у сфері державних закупівель? Оскільки всім відомо, що дана сфера традиційно є найбільш корумпованою.
Протягом існування системи державних закупівель в Україні підхід контролюючих та правоохоронних органів до методів контролю за додержанням законодавства у цій сфері весь час змінювався.
Так, поряд з безпосереднім контролем з збоку Держфінінспекції в ході ревізій та перевірок на об’єктах контролю з’явилася і нова форма контролю – аналіз державних закупівель за інформацією, розміщеною на офіційному веб-сайті Мінекономрозвитку „Державні закупівлі” та аналіз документів шляхом їх запиту. Такий аналіз, в першу чергу, направлено саме на упередження порушень та уникнення неефективного витрачання державних коштів на стадії вибору переможців торгів або укладання договорів.
За 9 місяців поточного року, з метою упередження порушень у сфері державних закупівель об’єктами контролю, фахівцями Держфінінспекції в Київській області було здійснено аналіз 36 процедур державних закупівель на загальну суму близько 175 млн. гривень.
Ретельний аналіз документації конкурсних торгів та пропозицій учасників показав, що окремими державними підприємствами, установами та організаціями області було недотримано законодавчі принципи проведення тендерних процедур.
З метою усунення встановлених порушень Інспекцією було рекомендовано Замовникам відмінити торги, а у разі укладання договорів, розірвати їх, як такі, що укладено з порушенням законодавства у сфері державних закупівель.
Вбачаючи, що в умовах обмеженості державних фінансових ресурсів, тема дотримання законодавства у сфері державних закупівель стає актуальнішою, Інспекцією за 9 місяців 2014 року попереджено неефективне витрачання державних коштів на суму близько, як на 18,4 млн. гривень.
Найвагоміших результатів було досягнуто Держфінінінспекцією саме у період роботи за липень-вересень 2014 року, тобто за час моєї роботи на посаді начальника Інспекції. Так, у вказаному періоді було здійснено аналіз 16 процедур держзакупівель на суму 24,7 млн. грн., за результатами якого 4 об’єктами контролю було відмінено торги на суму 5,2 млн. грн. та розірвано 2 договори установами і організаціями області на суму 2,3 млн. грн., або 30 відсотків від загальної суми проведених закупівель, що підлягали аналізу шляхом запиту документів та за інформацією розміщеною на веб-сайті „Державні закупівлі”.
На Вашу думку, що в нинішній ситуації в країні можна зробити для покращення стану фінансово-бюджетної дисципліни?
Я Вам відповім чудовим висловом 35 Президента Сполучених Штатів Америки Джона Кеннеді: „Не питай, що твоя батьківщина може зробити для тебе – спитай, що ти можеш зробити для своєї батьківщини”.
Я намагаюсь сам, як це не банально прозвучить, приймати управлінські рішення та організовувати роботу своїх підлеглих відповідно до вимог чинного законодавства. Наша щоденна чесна праця – дієвий індикатор стану реалізації державної політики в економіці та соціальній сфері життя області. Саме на нашу службу покладено відповідальність за законність, ефективне використання і збереження державних фінансових та матеріальних ресурсів.