Роз’яснення виборчого законодавства

Дата : 
2014-05-05

Закон України „Про вибори Президента України" в новій редакції максимально деталізував положення які регулюють організацію та підготовку виборів, процедуру оскарження та розгляду скарг, процес голосування та підрахунку голосів.

Стаття 38 Конституції України передбачає право громадян на участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади і органів виконавчої влади та місцевого самоврядування.

Досвід проведення виборчих кампаній, які відбувалися за роки незалежної України, висвітлив проблему необхідності підвищення правової культури учасників виборчого процесу.

Сьогодні, як ніколи, засоби масової інформації мають віддзеркалювати громадянську свідомість суспільства, бути провідником соціальних і політичних змін, надавати можливість вільному конкуруванню політичних поглядів, ідей, уподобань. Забезпечення неупередженого, виваженого висвітлення подій виборчого процесу, активна участь в організації та здійсненні заходів з підвищення правової культури учасників виборчого процесу є найважливішою функцією і завданням засобів масової інформації.

При цьому актуальним є питання підвищення правової культури не тільки виборців, а й інших учасників виборчого процесу.

Хочу звернути увагу суб’єктів та інших учасників виборчого процесу з виборів Президента України, що відповідно до вимог Закону України "Про вибори Президента України" передвиборна агітація може здійснюватися у будь-якій формі та будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України.

Разом з тим, згідно з частиною шостою статті 64 Закону України "Про вибори Президента України" забороняється проводити передвиборну агітацію, що супроводжується наданням виборцям грошей чи безоплатно або на пільгових умовах товарів, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерей.

Така передвиборна агітація або надання виборцям грошей чи безоплатно або на пільгових умовах товарів, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерей, що супроводжується закликами або пропозиціями голосувати чи не голосувати за певного кандидата на пост Президента України або згадуванням його імені, вважається підкупом виборців.

Забороняється укладення з виборцями за рахунок коштів виборчого фонду оплатних договорів на проведення передвиборної агітації.

Особи, винні в порушенні законодавства про вибори Президента України, притягаються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом.

Звертаю увагу, що скарги, які стосуються підготовки і проведення виборів Президента України, можуть бути подані на рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій та/або їх членів, дій кандидатів на пост Президента України, їх довірених осіб, партій - суб’єктів виборчого процесу. Суб’єктом розгляду скарг можуть бути дільничні, окружні та центральні виборчі комісії або суд.

Підсумовуючи сказане, хочу зазначити, що свою політичну функцію вибори можуть виконати лише за наявності розвинутої правової культури їх учасників, дієвого законодавства та неухильного його виконання всіма громадянами та посадовими особами.

Від належного проведення виборів у державі залежить становлення в Україні правової, демократичної держави

Прокурор м. Біла Церква
старший радник юстиції                                                                 Г. Мельник