Правила перевезення, запровадження безготівкового проїзду у громадському транспорті

|  08. 05. 2025

7 травня відбулися засідання трьох «круглих столів» з обговорення проєктів регуляторних актів – рішень, які стосуються організації транспортних перевезень у нашій громаді.  Провів засідання заступник міського голови Олександр Поляруш.

На початку він коротко поінформував про раніше здійснені заходи щодо поліпшення транспортної сфери у громаді, заміни рухомого складу автопарку та наголосив, що це відбулося завдяки співпраці з підприємствами-перевізниками: «Ми продовжуємо працювати у цьому напрямку і надалі. Закупили для комунального підприємства-перевізника 15 автобусів МАН. З перевізниками є домовленість обслуговувати 42 пільгові категорії населення (за це наразі немає відшкодування). Безкоштовно перевозять і дітей 1- 4 класів, а 5-11 класів - за 50% вартості проїзду. Ми вдячні за їхню роботу та сподіваємося на подальшу співпрацю. Тож другим етапом є запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду у громадському транспорті. Для цього, згідно із законодавством України, необхідно прийняти ряд рішень, які підпадають під дію засад державної регуляторної політики. Тож сьогодні за «круглим столом» обговоримо такі питання»,  - зазначив Олександр Поляруш.

У засіданнях взяли участь депутати міської ради, члени виконкому, представники структурних підрозділів міської ради, заступники міського голови, керівники підприємств-перевізників та ін.

Розробником проєктів регуляторних актів  є відділ транспорту та зв’язку міської ради.

Першим було розглянуто проєкт регуляторного акта  -  рішення  Білоцерківської  міської  ради «Про затвердження Правил користування пасажирським транспортом міського та приміського сполучення (тролейбус, автобус) на території Білоцерківської міської територіальної громади»

Метою прийняття даного рішення є підвищення якості надання послуг з перевезення пасажирів.

Проєкт даного рішення та аналіз його регуляторного впливу було розміщено на офіційному сайті БМР: https://bc-rada.gov.ua/node/16088. Протягом місяця відділ транспорту та зв’язку міської ради приймав пропозиції та зауваження, проте такі не надходили.

Тож проєктом рішення передбачається затвердження Правил користування пасажирським транспортом міського та приміського сполучення (тролейбус, автобус) на території Білоцерківської громади з урахуванням запровадження електронного квитка, яких неухильно повинні будуть дотримуватися перевізники.  Також визначено порядок функціонування та вимоги до автоматизованої системи обліку оплати проїзду (далі- АСООП) у пасажирському транспорті з урахуванням видів, форм носіїв, порядку обігу та реєстрації проїзних документів (відповідно до вимог законодавства у сфері автомобільного транспорту).

У правилах визначено: порядок проїзду пасажирів у громадському транспорті; порядок оплати; порядок обігу електронного квитка; взаємовідносини перевізників, операторів, пасажирів та інших учасників, що задіяні у процесі надання транспортних послуг, їхні права і обов’язки тощо.

Олександр Поляруш: «Сподіваюся, що рішення буде підтримано, адже це дозволить нашим перевізникам працювати із застосуванням електронного квитка прозоро, і галузь стане ще більш комфортною, з чітким обліком пасажирообігу тощо».

 

Другим  обговорювали проєкт регуляторного акта – рішення виконавчого комітету Білоцерківської міської ради «Про впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в пасажирському транспорті загального користування міського та приміського сполучення (тролейбус, автобус) на території Білоцерківської міської територіальної громади».

Документ розроблений у зв’язку з необхідністю впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в пасажирському транспорті загального користування.

Проєкт даного рішення та аналіз його регуляторного впливу було розміщено в мережі Інтернет на офіційному сайті БМР https://www.bc-rada.gov.ua/node/16105.

«Метою прийняття цього рішення є підвищення якості надання послуг з перевезення пасажирів шляхом запровадження електронного квитка, забезпечення обліку оплати проїзду та фактично наданих послуг з перевезення пільгових та інших категорій пасажирів.

Проєкт рішення включає пункти щодо погодження впровадження АСООП на території громади та затвердження порядку функціонування та вимоги до АСООП в пасажирському транспорті (основні технічні вимоги, вимоги до роботи системи, вимоги до компонентів АСООП, звітів, безпеки тощо).

  Також запропоновано положення про умови проведення конкурсу з відбору оператора для впровадження АСООП, які теж містять технічні вимоги, безпосередньо умови проведення конкурсу, взаємовідносини оператора, перевізника і міської ради, категорії оцінки конкурсних пропозицій.  На затвердження також  винесуть і типову форму договору про організацію обслуговування АСООП в пасажирському  транспорті», - поінформував заступник міського голови Олександр Поляруш.

До цього проєкту рішення напрацьовано чимало змін. З усіма пропозиціями і зауваженнями присутніх детально ознайомила начальник відділу транспорту та зв’язку міської ради Олена Шевченко.

Зокрема більшість правок стосувалося вимог до оператора, впровадження автоматизованої  системи обліку оплати проїзду, адже оператори повинні мати відповідні технічні ресурси, досвід та висловлювати готовність до гнучкості налаштувань системи.

 Присутніх цікавили питання щодо організатора проведення конкурсу, порядку виготовлення та видачі електронних карток пільговим категоріям населення, кількості пільгових поїздок, яка буде передбачена тощо. 

У ході обговорення депутат міської ради Геннадій Джегур зазначив: «Саме питання запровадження автоматизованої системи обліку та оплати проїзду є надзвичайно актуальним,  і його потрібно реалізовувати  максимально швидко. Позитивним є те, що ми вже підійшли до документального оформлення напрацювань. Ця система дозволить нам вирішити багато питань, особливо тих, які пов’язані з перевезенням пільгових категорій. Система, яку планують запровадити, - складна і для перевізників, і для місцевого самоврядування як організаторів, тому потрібно продумати всі технічні і технологічні рішення її функціонування. Разом з тим, на ринку України не дуже багато потужних виконавців, які зможуть реалізувати даний проєкт. Є юридичні особи, які виграють такі конкурси, не маючи технічних можливостей і фінансової спроможності реалізувати поставлені завдання, а потім займаються пошуками, як вирішити питання. Тому організатор конкурсу має зважено підійти до вибору оператора, проаналізувати його діяльність і можливості,  щоб такого не сталося».

Олександр Поляруш підтримав таку думку, зазначивши, що в Україні є оператори, які належно працюють, наприклад, у Львові, Чернігові, Харкові. Є організації, що спроможні вести таку діяльність та вкладати кошти у валідатори та інше обладнання. Тому міська рада та виконавчий комітет зважатиме на такі моменти, адже на меті мають запровадження АСООП у громаді аби користування громадським транспортом було якісним і комфортним для всіх без вийнятку категорій громадян. 

 

Третім було розглянуто проєкт регуляторного акта – рішення виконавчого комітету Білоцерківської міської ради «Про затвердження Порядку компенсаційних виплат автомобільним перевізникам, які здійснюють пільгові перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування Білоцерківської міської територіальної громади».

Проєкт регуляторного акта розроблений у зв’язку з необхідністю запровадження загального механізму об’єктивного та прозорого обчислення компенсаційних виплат автомобільним перевізникам, які здійснюють пільгові перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування Білоцерківської громади за рахунок коштів місцевого бюджету.

Метою прийняття даного рішення є реалізації державної політики щодо соціального захисту окремих категорій громадян, визначених законами України, запровадження загального механізму об’єктивного та прозорого обчислення компенсаційних виплат автомобільним перевізникам, які здійснюють пільгові перевезення пасажирів. 

Документ містить такі пункти: порядок компенсації виплат перевізникам за перевезення пільговиків громадським транспортом після запровадження АСООП;  зразок договору  для компенсації цих виплат.  Управлінню фінансів буде доручено передбачити кошти на ці відшкодування у бюджеті.

Проєкт даного рішення та аналіз його регуляторного впливу було розміщено на офіційному сайті БМР:   https://www.bc-rada.gov.ua/node/16120.

Олександр Поляруш зауважив, що раніше у проєкті ще був пункт, який врегульовував порядок компенсації втрат перевізників за проїзд пільгових категорій пасажирів без запровадження валідаторів, але, зважаючи на досвід інших міст, таку норму було виключено.

Депутат міської ради Геннадій Джегур підняв питання щодо можливостей місцевого бюджету виділяти кошти та компенсувати перевізникам перевезення всіх пільговиків, які проживають у громаді і потенційно можуть скористатися правом на безкоштовний проїзд, тобто яким чином будуть урегульовуватися ці питання. Також акцентував увагу на вирішення питання проїзду такої категорії громадян, як УБД та членів їх родин. 

 Олександр Поляруш відповів, що коли запровадиться електронний квиток, депутати визначать можливість щодо суми, яку можна буде виділити з міського бюджету. Її буде поділено між пільговиками та надано електронні квитки, у  яких буде закладено визначену кількість пільгових їздок, відповідно до суми. Також зазначив, що міська рада надаватиме кошти відшкодування перевізникам за перевезення пільговиків, і, разом з тим, буде підстава вимагати у них закупівлю сучасних комфортних автобусів (з 2016 року перевізники взагалі не отримують жодних компенсацій).

Усі три проєкти рішень будуть надіслані державній регулятивній службі на узгодження, після чого винесуться на розгляд відповідно - міській раді та виконавчому комітету.

Фото