Автоматизована система оплати проїзду: переваги та можливості впровадження

|  07. 02. 2025

АСОП – це автоматизована система оплати проїзду, що стрімко розвивається в Україні і всьому світі. Така система значно спрощує процес сплати проїзду, що є зручним як для перевізників, так і для пасажирів.

5 лютого у великому залі Білоцерківської міської ради відбулося засідання робочої групи з питань впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в громадському транспорті, яку провів заступник міського голови Олександр Поляруш. На зустріч були запрошені керівники підприємств-перевізників нашого міста.

З презентацією роботи системи валідації в цілому виступили представники компанії Symbol Transport (ТОВ «Сімбол Транспорт»). Ними також були представлені зразки валідаторів.

На нараді також була присутня представник Чернігівської транспортної компанії, яка є оператором з перевезень у місті Чернігів, – Ольга Корнієць та депутат Чернігівської міської ради Артем Тарасенко. Спікери поділилися досвідом та перевагами впровадження АСОП у їхньому місті та інших містах України, а також відповіли на низку запитань, які цікавили присутніх.

Зокрема під час презентації автоматизованої системи обліку оплати проїзду, яка діє в Чернігові, присутні дізналися, що її впровадження розпочалося в 2018 році. Спочатку електронний квиток діяв лише в комунальному електротранспорті, де використовувалися переносні валідатори. Впровадження електронного квитка не зупинило навіть повномасштабне вторгнення. Коли громадські перевезення були відновлені, система також відновилася, і з 2022 року електронний квиток став доступний у всьому громадському транспорті міста. Це принесло низку суттєвих переваг – як для пасажирів та перевізників, так і для організаторів пасажирських перевезень. Жителі Чернігова отримали можливість зручної безготівкової оплати проїзду одним дотиком, а місто – прозору систему обліку платежів, що забезпечує чіткий контроль надходжень за кожну поїздку. Це також дало змогу впровадити механізм оплати за кілометр транспортної роботи.

Важливо, що чіткий облік пасажиропотоку дає змогу більш ефективно планувати маршрутну мережу, оптимізуючи кількість транспорту відповідно до реальних потреб.

Наразі в Чернігові доступні такі способи оплати проїзду: готівка; транспортна картка з можливістю безоплатної пересадки на інший маршрут або інший вид транспорту протягом 30 хвилин; банківська картка або пристрій з технологією NFC.

На заході доповідачі також зауважили, що транспортна картка має низку переваг, серед яких – миттєва оплата проїзду, нижча вартість поїздки, ніж при оплаті готівкою; можливість поповнення на довільну суму до 1 тис.грн; можливість переглянути залишок коштів на екрані валідатора або у роздрукованому вигляді на квитку; можливість поповнення як у кіосках на зупинках, так і через мережі терміналів самообслуговування або онлайн.

Крім того, користувачі банківських і транспортних карток можуть відстежувати поїздки через особистий кабінет. У Чернігові наразі 75% пасажирів, які сплачують за проїзд, використовують безготівкову систему оплати. Триває також процес видачі карток пільговим категоріям населення.

Секретар Білоцерківської міської ради Володимир Вовкотруб під час зустрічі наголосив на перевагах, які зможе отримати наша громада, як і інші міста, від впровадження АСОП. Зокрема це і нижча вартість проїзду для користувачів АСОП порівняно з готівковою оплатою, і можливість відшкодування перевізникам за перевезення пільгових категорій населення, і зменшення людського фактору у питанні контролю оплати проїзду та обліку пасажирів тощо.

Проте Володимир Вовкотруб відмітив, що при розгляді можливості впровадження автоматизованої системи оплати проїзду потрібно врахувати обсяги бюджету громади, оскілки першочерговим завданням місцевої влади є спрямування коштів на ЗСУ.

Заступник міського голови Олександр Поляруш наголосив, що сьогодні наша громада розглядає варіанти залучення оператора з перевезень пасажирів у міському транспорті, який забезпечуватиме АСОП, адже ця система передбачає контроль у питанні оплати за проїзд та надходженні коштів від перевезень, регулюватиме питання перевезення пільговиків тощо. Також акцентував увагу на можливостях встановлення системи валідації не тільки на міських маршрутах загального користування, які обслуговують місто, а й ті, які сполучають Білу Церкву з населеними пунктами нашої громади.

У заході взяли участь: заступники міського голови Катерина Возненко, Василь Морський, член виконавчого комітету БМР Володимир Пастушенко, представники структурних підрозділів БМР.

Фото