Визначаймося: як ми будемо поводитися з відходами у найближчі 10 років
Нещодавно, під час засідання виконавчого комітету міської ради, було створено робочу групу з розроблення Місцевого плану управління відходами.
Тож, 5 вересня відбулося перше її засідання. Члени робочої групи напрацьовуватимуть заходи та завдання з дуже актуального та важливого питання аби забезпечити стале управління відходами та зменшити у подальшому негативний вплив відходів на довкілля та здоров'я населення Білоцерківської громади.
Нагадаємо, що основними завданнями робочої групи згідно з Положенням є: збір інформації щодо утворення, зберігання, видалення, захоронення відходів на території Білоцерківської МТГ; розроблення Місцевого плану управління відходами на території громади тощо.
Голова робочої групи, заступник міського голови Анатолій Кравець відкриваючи засідання зауважив, що на виконання закону України «Про управління відходами» необхідно розробити місцевий план, який враховуватиме всі потреби часу, потужності і, разом з тим, відповідатиме європейським нормам та вимогам. Основними пріоритетами закону, на які потрібно акцентовувати головну увагу - це зробити так, аби мінімальна кількість побутових відходів потрапляла на звалище, а для цього потрібно розробити дієві плани та заходи, які ми матимемо реалізовувати на різних етапах. Разом з тим, на цих етапах буде необхідне залучення державних субвенцій та коштів місцевих бюджетів.
«Поводження з відходами – це екологічний, а не бізнесовий проєкт. Без належного фінансування він може бути не впровадженим. Завданням робочої групи є напрацювати місцевий план управління відходами - комплексний підхід, який максимально враховуватиме потреби громади, реалії сьогодення та буде адаптований до загальнодержавної системи управління відходами, яка визначена законодавством. Наше завдання змінити своє бачення і свідомість щодо поводження з відходами. А для цього необхідно вивчити потреби».
Тож, у ході засідання присутні обговорили для чого потрібен місцевий план управління відходами. Роз’яснюючи ці потреби представниця ТОВ «Компанія «Центр ЛТД» Олена Вітрак, яка буде нашим консультантом з цього питання, зауважила, що ситуація, що склалася з відходами в Україні полягає в утворенні їх великих обсягів, застарілості технологій та інфраструктури поводження з ними або взагалі відсутності останніх.
«Наша компанія «Центр ЛТД» надає консультації щодо підготовки місцевого плану управління відходами для Білої Церкви до 2033 року, відповідно до угоди.
Місцевий план визначає головні напрями державного регулювання у сфері поводження з відходами в найближчі десятиліття з урахуванням європейських підходів, що базуються на положеннях: Національної стратегії управління відходами в Україні до 2030 року; Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом з іншої.
Місцевий план управління відходами – є деталізацією Національного та Регіонального планів управління відходами.
Управління відходами сьогодні можна охарактеризувати наступним чином:
- накопичення відходів як у промисловості, так і у домогосподарствах;
- утилізація та видалення небезпечних відходів проводиться неналежним чином;
- дуже низький рівень використання відходів як вторинної сировини;
- неефективність впроваджених економічних інструментів у сфері поводження з відходами
- накопичення великої кількості відходів руйнувань.
У липні 2023р. набув чинності Закон України «Про управління відходами», який докорінно змінив систему управління відходами в Україні та запроваджує систему розширеної відповідальності виробника, сприяння підготовці відходів до повторного використання, рециклінгу і відновлення відходів, у тому числі зменшення обсягів їх захоронення.
Відповідно до Національного плану управління відходами до 2033 року (який сьогодні знаходиться на громадському обговорення і найближчим часом буде прийнятий) передбачено розроблення та затвердження в установленому законом порядку регіональних планів управління відходами та місцевих планів.
Місцевий план має складається з таких розділів:
-характеристика громади;
-аналіз поточного стану системи управління відходами в громаді;
-планування системи управління відходами в громаді на наступні 10 років до 2033 року;
-моніторинг та оцінка ефективності виконання місцевий план управління відходами та ін.
Зауважимо, що місцевий план передбачатиме як збирати, переробляти, утилізувати різні види відходів: побутові, небезпечні, відпрацьовані нафтопродукти, відходи, що містять стійкі органічні забруднювачі, відходи промисловості, будівництва рослинні відходи сільського господарства, упаковки, електричного та електронного обладнання, відходи, що біологічно розкладаються та ін.
Вагомим, є те, що на виконання вимог Закону України «Про управління відходами» та Національного плану управління відходами до 2030 року, обов’язковою умовою для розробки Місцевих планів управління відходами є поділ на кластери.
Кластер управління відходами - локалізована територія суміжних територіальних громад, охоплена спільною системою управління побутовими відходами, що має взаємоузгоджену інфраструктуру управління відходами та обслуговується одним регіональним полігоном для захоронення побутових відходів, якщо є необхідність будується завод, сміттєсортувальна лінія, сміттєперевантажувальна станція та пункт збору вторсировини.
Щодо формування тарифів, то вони можуть бути для кожної територіальної громади свої, затверджені ОМС.
Перевізника також визначає собі кожна громада окремо, може бути один для всіх громад у кластері, а може бути в кожній громаді. Кожен заключає з балансоутримувачем полігону договір на вивезення, згідно із своїми затвердженими тарифами.
Щодо спецтранспорту, то кошти потрібно передбачити в регіональному та місцевому плані.
У кожному кластері повинен бути діючий один полігон побутових відходів, сміттєсортувальною та компостувальна станції», - зауважила Олена Вітрак.
Тобто нашій робочій групі необхідно обговорити це питання і випрацювати пропозиції щодо інфраструктури кластеру, яка ляже в основу розробки заходів Місцевого плану.
Обговорюючи питання присутні наголосили, що Білоцерківська громада може бути самодостатнім кластером, у нас є певні напрацювання, ми маємо досвіт запровадження сортувальної станції, яка дала змогу продовжити функціонування полігону на 10 років.
Проте потрібно провести чіткий аудит галузі, щоб визначитися, які фактичні об’єми відходів і яких видів можуть бути зібрані, які організації чи підприємства зможуть їх збирати, сортувати, переробляти чи здійснювати захоронення на території Білоцерківської громади, або ж урахувати перевезення їх до полігонів у інших громадах.
Можливий розгляд такого варіанту, коли певні напрямки чи то переробка, чи сортування, чи захоронення по певних видах відходів зможуть займатися різні підприємства у різних громадах. Для цього будуть укладатися відповідні договори.
Разом з тим потрібно вивчити думку жителів громади та досвід українських і закордонних міст.
Особлива увага була акцентована на навчанні жителів сортуванню сміття, роз’ясненню для чого це потрібно.
Підводячи підсумки, доповідачі зауважили, що основним у місцевому плані є план заходів на наступні 10 років. Фактично, в плані мають бути визначені всі заходи, які будуть реалізуватися в громаді для впровадження системи управління відходами. Важливим є те, що заходи, які не включені до плану не будуть розглядатися на можливість фінансування з державних коштів та міжнародної технічної допомоги (грантів).
Тому, насьогодні, важливо активно долучатися до його розробки і надати якісну і повну інформацію про поточний стан відходів на території громади, а також запропонувати інфраструктурні об’єкти (завод, сміттєсортувальна лінія, сміттєперевантажувальна станція та пункт збору вторсировини), які будуть включені до плану кластеру. Адже якісно прописані заходи є підґрунтям для інвестицій та пошуку джерел фінансування.