Перші кроки до енергоефективності

|  08. 12. 2017

22 грудня 2016 року Білоцерківською міською радою затверджена «Програма розвитку системи енергетичного менеджменту в м. Біла Церква на 2017-2020 роки» (рішення № 411-22-VIІ), яка передбачає розробку нормативно-правових та інших документів (змін до посадових інструкцій, навчальних посібників тощо) для забезпечення роботи системи енергетичного менеджменту; проведення енергоаудитів будівель; розробку проектної документації щодо реалізації проектів підвищення енергоефективності для пріоритетних будівель бюджетної сфери; удосконалення системи обліку паливно-енергетичних ресурсів в місті; створення автоматизованої інформаційної системи збору, зберігання та аналізу споживання паливно-енергетичних ресурсів; проведення інформаційно-просвітницької роботи з питань запровадження системи енергетичного менеджменту. 

Крім того, згідно вимог чинного законодавства кожен об’єкт, на якому планується капітальний ремонт або реконструкція з використанням енергоефективних технологій у системах опалення, водопостачання та в ході експлуатації об’єкта з використанням альтернативних джерел енергії повинен мати енергетичний паспорт.

Для підвищення енергетичної ефективності будівель бюджетної сфери м. Біла Церква було відібрано 40 бюджетних закладів освіти у складі 46 будівель. Дані заклади відібрані на основі аналізу їх конструктивного стану, загального та питомого споживання паливно-енергетичних ресурсів , наявного потенціалу економії енергетичних ресурсів.

Проведено тендер на закупівлю послуг з енергетичного аудиту і ТОВ "ЕСКО Україна" провело енергетичні аудити (далі – ЕА)  відібраних об’єктів.

Із підсумками ЕА представники всіх бюджетних закладів освіти були ознайомлені 08 грудня. Презентацію  на тему енергетичний аудит  та попереднє техніко-економічне обґрунтування впровадження проекту  «Підвищення  енергетичної ефективності будівель бюджетно сфери провів представник  ТОВ "ЕСКО Україна" – Вадим Литвин. 

Так, в  рамках проведених енергетичних аудитів для кожного об'єкту було визначено поточний стан огороджувальних конструкцій, інженерних мереж (системи опалення, гарячого водопостачання, вентиляції, освітлення), електрообладнання; визначені режими експлуатації кожного об'єкту та характеристики експлуатації інженерних мереж і обладнання; проведені енергетичні розрахунки та складені енергетичні баланси; визначена базова лінія енергоспоживання, яка враховує дотримання нормативної температури повітря в приміщеннях; запропоновані енергозберігаючі заходи (далі – ЕЕЗ) та визначена ефективність від їх реалізації; розрахована економічна доцільність впровадження ЕЕЗ.

За результатами проведених ЕА було визначено, що для більшості об’єктів Проекту характерним є такі проблеми:

  • -      для огороджуючих конструкцій:
  • -        недостатній рівень теплозахисту огороджуючих конструкцій порівняно з діючими нормативами, що призводить до значних перевитрат теплової енергії на потреби опалення;
  • -        незадовільний стан частини дерев’яних віконних блоків, що не були замінені на енергоефективні металопластикові;
  • -      для енергетичних систем:
  • -        використання централізованих систем теплопостачання для потреб опалення закладів;
  • -        використання побутових електричних водонагрівачів для забезпечення гарячого водопостачання;
  • -        відсутність ефективних систем погодного та погодинного регулювання споживання теплової енергії на потреби опалення, що призводить до надлишкового споживання енергоносіїв, особливо у перехідні періоди опалювального сезону та вихідні дні;
  • -        експлуатація застарілих однотрубних систем опалення, їх гідравлічне та теплове розбалансування;  
  • -        пошкодження або відсутність належної теплової ізоляції трубопроводів систем опалення;
  • -        відсутність механічної системи вентиляції в приміщеннях будівель. Повітрообмін у навчальних класах, групах та кабінетах забезпечується в основному природньою системою вентиляції за рахунок нещільностей огороджуючих конструкцій та шляхом провітрювання, що негативно впливає на стан повітрообміну в приміщеннях;
  • -        експлуатація освітлювальних систем із лампами розжарювання або застарілими освітлювальними установками із люмінесцентними лампами;
  • -        неефективне обслуговування енергетичних систем будівель;
  • -      для стану мікроклімату приміщень:
  • -        недотримання норм щодо теплового режиму, повітрообміну та рівня освітленості в переважній більшості закладів, що призводить до порушення санітарно-гігієнічних норм перебування в них дітей і дорослих та призводить до зростання рівня захворюваності;
  •  

 

Зазначені недоліки призводять до значних перевитрат бюджетних коштів на енергозабезпечення закладів, погіршення параметрів мікроклімату в приміщеннях закладів та негативного впливу на довкілля.

Варто зазначити, що кожному закладу крім енергоаудитів було надано приклади технічних завдань, над якими необхідно працювати.