Статут Білої Церкви: потужний інструмент для демократичного розвитку громади

|  21. 11. 2017

15 листопада ц.р. Статут територіальної громади міста Біла Церква, який був затверджений депутатами Білоцерківської міської ради VII скликання на другому пленарному засіданні 38-ї сесії, було внесено через Центр надання адміністративних послуг до територіального управління юстиції для його державної реєстрації відповідно до вимог законодавства. Після його державної реєстрації та отримання відповідного свідоцтва встановленого зразка документ набере чинності.

Статут міста має найвищу силу серед всіх нормативно-правових актів міста, потрібен для захисту та реалізації своїх прав членами територіальної громади і по суті є Конституцією міста. Після державної реєстрації Статуту жителі отримають встановлені порядки та норми для проведення зборів, організації громадських слухань, проведення громадської експертизи, внесення проектів та інші взаємодії із органами місцевого самоврядування тощо.


Що дасть Статут територіальної громади міста для його громади?

Якщо відійти від цитування законодавчих норм до простого розуміння потреби у статуті для нашого міста, то тут варто наголосити на тому, що такий документ посідає особливе місце у системі актів місцевого самоврядування, адже саме він є важливою нормативною умовою функціонування територіальної громади та її органів, але аж ніяк – не єдиною правовою підставою.

Якщо Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» та регламент міської  ради визначають більшою мірою правила діяльності органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, то статут потрібний територіальній громаді, насамперед, із огляду на те, що його прийняття дасть можливість ліквідувати існуючі прогалини у правовій регламентації питань організації місцевого самоврядування, а найголовніше – деталізувати усі можливі форми участі жителів громади у вирішенні питань місцевого значення. А це – і порядок проведення загальних зборів громадян та організації громадських слухань; і порядок внесення на розгляд органу місцевого самоврядування місцевої ініціативи, проекту рішення; і порядок взаємодії з органами самоорганізації населення; і порядок здійснення громадської експертизи, консультацій з громадськістю, подання електронних петицій в місті, порядок звітування міського голови, депутатів міської ради, керівників виконавчих органів ради та посадових осіб та постійних комісій ради, а також порядок інформування про діяльність комунальних підприємств.

При цьому слід зазначити, що Статутом територіальної громади не можуть визначатися чи обмежуватися повноваження органів місцевого самоврядування, які встановлені виключно законом.

Для кращого розуміння важливості прийняття цього документу наведемо приклад застосування одного з інструментів впливу територіальної громади на процес вирішення питань місцевого значення. Ці інструменти відображені в Статуті територіальної громади міста. Зокрема це загальні збори членів територіальної громади за місцем проживання в місті Біла Церква, які є однією з форм участі членів територіальної громади у вирішенні різних питань життєдіяльності міста. На загальних зборах може відбуватися:

- обговорення проектів актів ради, її виконавчого комітету та інших виконавчих органів; внесення пропозицій до порядку денного засідання ради та засідань її виконавчого комітету в порядку громадської ініціативи;

- обговорення питань щодо спрямування коштів місцевого бюджету;

- внесення до ради пропозицій щодо передачі або придбання в комунальну власність відповідних територіальних громад підприємств, установ чи організацій різних форм власності або їх структурних підрозділів та інших об’єктів, якщо вони мають важливе значення для забезпечення комунальних, соціальних, культурних, побутових та інших потреб територіальної громади;


Загальні збори в тому числі можуть ініціюватися:

- органом самоорганізації населення;

- об’єднанням співвласників багатоквартирного будинку (далі – ОСББ);

- не менше як десятьма членами територіальної громади, які досягли вісімнадцятирічного віку та на законних підставах проживають на відповідній території;

- громадським об’єднанням, благодійною організацією, що зареєстровані на території міста Біла Церква;

- громадською радою, створеною при виконавчому комітеті Білоцерківської міської ради Київської області.

Загальні збори скликаються за місцем проживання громадян (міста, мікрорайону, кварталу, вулиці, будинку (декількох будинків) чи інших частин міста Біла Церква).

Для цього члени територіальної громади надсилають на ім’я міського голови оформлене відповідним чином повідомлення про проведення загальних зборів.

Після подання документів упродовж трьох робочих днів виконавчий орган ради приймає рішення про реєстрацію проведення загальних зборів або відмову, якщо подано не повний пакет документів.

За результатами проведених загальних зборів, приймається рішення, яке ухвалюють простою більшістю голосів учасників загальних зборів. Результати проведення загальних зборів та ухвалені на загальних зборах рішення оформлюються протоколом, який направляється уповноваженому виконавчому органу ради. Варто наголосити, що ці рішення є обов’язковими для розгляду відповідним органом влади.


Основний документ міста: шлях від ідеї до реалізації

Варто також зауважити, що ідея розробки Статуту територіальної громади Білої Церкви існувала вже давно, проте розробити і затвердити цей важливий документ вдалося тільки з ініціативи міського голови Геннадія Дикого. Активна і кропітка робота над розробкою документу тривала, починаючи з 2014 року, коли було підтримано рішення про створення комісії з депутатів та представників громадськості задля спільного напрацювання Статуту м.Біла Церква та Положення про громадські слухання.

У квітні 2016 року розпорядженням міського голови було утворено робочу групу з розробки Статуту територіальної громади міста. Остаточний розгляд документу відбувся 19 жовтня ц.р. під час засідання постійної комісії з питань дотримання прав людини, законності, боротьби зі злочинністю, оборонної роботи, запобігання корупції, сприяння депутатській діяльності, етики та регламенту.

Варто наголосити, що документ розроблявся та обговорювався із залученням широкого кола громади, представників експертного середовища. Були організовані фокус-групи з опрацювання положень цього документу, проведено публічну дискусію.

Крім того, проект Статуту опрацьовувався Громадською радою при виконавчому комітеті Білоцерківської міської ради. За час обговорення було надано пропозиції поправок від ряду громадських формувань та політичних партій. Експерти в різних галузях внесли майже 130 правок – аби головний документ міста не порушував конституційні права громадян.

Статут включає в себе 7 основних розділів та 9 додатків. Тож очікуємо завершення процедури реєстрації, після якої мешканці міста зможуть швидше та ефективніше впливати на владу, організовувати роботу громадських організацій, розвивати та покращувати Білу Церкву.

З текстом Статуту територіальної громади м.Біла Церква можна ознайомитися на офіційному сайті Білоцерківської міської ради – bc-rada.gov.ua.


Думка громади

Сергій Постівий, керуючий справами виконавчого комітету Білоцерківської міської ради:

- Робота над статутом міста для мене розпочалась з ініціативи міського голови Геннадія Дикого, який чітко окреслив завдання:

1. громада повинна мати власний статут, і це принципова позиція;

2. статут має у себе ввібрати найширше  коло інструментів громадянської  участі в управлінні громадою;

3. до роботи над таким документом мають бути долучені якомога більше соціальних груп та представників громади з метою врахування думок кожного. 

Окремо слід зазначити, що міський голова дуже відповідальною підійшов до написання цього документу. Особисто брав участь у роботах окремих фокус-груп, був присутнім під час різних презентацій, при цьому зберігаючи певну дистанцію у прийнятті рішень, надаючи можливість громаді, а не чиновникам, виписувати правила поведінки. Вважаю, це була правильна позиція міського голови.

Для мене робота над Статутом територіальної громади була абсолютно новою.  І я вважаю, що редакція Статуту територіальної громади м. Біла Церква вдалась досить непогано.

Це все стало можливим завдяки команді, яка взяла участь у написанні цього документу. Під командою я маю на увазі всіх громадян, що взяли участь і в розробці першої редакції Статуту, що була винесена на обговорення громадою, і в роботі 16 фокус-груп з опрацювання окремих розділів та додатків до статуту, і направлені численні письмові пропозиції як від громадян, так і від підприємств, установ, організацій, а також жителів міста й громадян, що взяли участь у широкому обговоренні презентації статуту 19 листопада 2016 року.

Загалом, лише згідно з наявними живими підписами в реєстраційних відомостях з  опрацювання Статуту міста, до розробки Статуту міста долучилося майже 190 громадян.

Окрема подяка експертам Реанімаційного Пакету Реформ та проекту USAID «Громадяни в дії» Івану Лукері, Максиму Лукінюку та структурним підрозділам міської ради, а особливо юристам Білоцерківської міська ради,  які консультували та допомагали у виписані норм статут протягом усього часу його розробки. 

Не менш важливим є той факт, що завдяки спільній роботі депутатів міської ради від різних політичних сил над положеннями статуту майже не виникало принципових суперечок щодо його положень. Робота над документом  була аполітичною. Саме спільна мета та бажання отримати результат, а не процес, на мою думку, і стали запорукою успіху у прийнятті такого важливого документу.

Я вдячний всім, хто долучився до цього процесу. Наразі Статут переданий для державної реєстрації до органів юстиції, чекаємо на свідоцтво про державну реєстрацію.


Олександр Коломієць та Олександр Консул, представники цивільного корпусу «Азов»:

- Наша робота над Статутом міста розпочалася із вивчення досвіду Польщі. Під час одного з візитів до Білої Церкви польських фахівців з реформування, які брали участь у перетворенні адміністративно-територіального устрою Польщі, ми детально ознайомилися із самоврядним процесом у гмінах – найменших територіальних одиницях Польщі, які є юридичними особами. Гміна функціонує на підставі статуту, який визначає її устрій, права та обов’язки.  Тож під час опрацювання Статуту Білої Церкви ми порівняли на законодавчому рівні можливості білоцерківської громади, подали свої пропозиції та правки до проекту Статуту. До того ж, у нас вже був досвід у розробці подібних  документів. Варто наголосити, що Статут територіальної громади міста Біла Церква – це потужний інструмент, і Біла Церква уже ввійшла в історію як одне з міст, що розробило такий статут і де громаду міста визнано юридичною особою. Звісно, у його впровадженні будуть труднощі, без цього не обійтися. Але спільними зусиллями міського голови та представників територіальної громади їх обов’язково вдасться подолати.


Юрій Москаленко, юрист, підприємець, волонтер, засновник громадської організації «Зміни Білу Церкву»:

Створення Статуту Білої Церкви – це впровадження світового досвіду, адже всі розвинені міста мають свої статути, починаючи від Магдебурга, Магдебурзького права. Цей документ – ще один крок до того, аби наше місто відповідало всім європейським стандартам. Моє бажання брати участь у підготовці Статуту територіальної громади Білої Церкви було обумовлено тим, що це місцева Конституція, за якою функціонуватиме місто, всі органи місцевої влади. Я маю певний досвід у розробці таких документів і вважаю, що всі досвідчені в цій сфері люди мають долучитися до цього процесу. Це їхній громадянський обов’язок. Найефективнішим і найдемократичнішим інструментом, який передбачений Статутом, на мою думку, є участь громади в житті міста: різні опитування, громадські слухання і т.д. Більше того, я переконаний, що жодна влада добровільно заради людей нічого не зробить, і тому чим більше буде закладено інструментів, які передбачають участь громади – в розподілі бюджету, в будь-яких змінах – від двору до міста, тим ефективніше працюватимуть ці інструменти. Чим більший акцент буде перенесено на громаду, тим ліпше. Сьогодні ми бачимо, що ради не відображають бажань міської громади і не тільки неповноцінно представляють громаду, але й шкодять їй. І саме завдяки Статуту можна буде вирішити подібні проблемні питання.


Максим Лукінюк, адвокасі-менеджер з питань місцевої демократії ГО «Український незалежний центр політичних досліджень», керівник проекту «Громадяни в дії»:

Вітаю Білоцерківську громаду, міського голову та депутатів Білої Церкви, всіх хто долучався і всіх зацікавлених, а також себе:) з прийняттям Статуту Білої Церкви! Хочу Вам сказати, що це серйозна заявка на ПЕРЕМОГУ – на найдемократичніший Статут міста в Україні. Статут передбачає настільки розширені можливості впливу мешканців громади на прийняття рішень місцевою владою, настільки це можливо. У Конституції міста передбачено: проведення загальних зборів, ініціювання громадських слухань (50 осіб), внесення місцевої ініціативи (50 підписів), проведення громадської експертизи діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування, консультація з громадськістю, електронні петиції (700 підписів), звітування голови та депутатів міської ради, інформування про діяльність комунальних підприємств, бюджет громадської участі. Де є більше?! Білоцерківці зможуть впливати на вирішення проблем міста, не лише обравши депутата до міської ради. А тепер наступний етап – ці механізми мають запрацювати! Тому чекайте нас скоро в гості зі «Школою місцевої демократії». Мета нашого проекту – навчити громаду й міську владу співпрацювати між собою, досягати спільних поставлених цілей та завдань.